Дисциплінуємо своїх дітей

30.Вер.2018
Дисциплінуємо своїх дітей

Коли навколо одні заборони, мови ні про яку дисципліну бути не може. Дисциплінована дитина не робить капостей навіть тоді, коли їй цього не забороняють. Як же привчити дитину до дисципліни?
Добре зарекомендувала себе наступна схема. Батьки розбивають основні дії дитини на чотири великі категорії по осі «можна – не можна». При цьому повинно вийти щось на зразок:
– Можна.
– Можна, але …
– Не можна, але якщо дуже хочеться …
– Не можна, і все!
В першу групу записуються дії, які дитина має право здійснювати
самостійно, не питаючи дозволу у батьків. Зазвичай таких дій у дошкільнят мало, проте з віком ця група росте. У будь-якому випадку у дітей група «можна» не така вже й велика. Що дитина може робити без нашої згоди? Ну, вибирати собі друзів (а якщо якісь хулігани – ми що, що не втрутимося?), Ну, грати з іграшками (а якщо почне ламати?). Це складна група, однак вона обов’язково повинна бути. Інакше не буде не тільки дисципліни, але не буде і самостійності, що набагато гірше.
Друга група, напевно, найбільша. Вона означає, що можна, але з умовою. Приводь додому кого хочеш, але щоб не шуміли. Грай у дворі як вмієш, але тільки до десяти годин. Сідай за уроки коли завгодно, але щоб до школи все було виконано.
Продовжувати далі немає сенсу – один з батьків може значно розширити цей список. 
Дії з даної групи можуть перекочувати з часом в першу групу. Це буде вказувати на те, що дитина подорослішаа. А можуть перейти і в третю. І це буде означати, що дитина ще не готова до такої міри свободи.
Третя група означає «не можна». Правда, це не категоричне «не можна». Наприклад, не можна лягати спати пізніше одинадцятої. Але ось Новий рік, всім весело. Звичайно, робимо виключення … Винятки з цього «не можна» повинні бути саме винятками – тобто застосовуватися у виняткових випадках.
Нарешті, четверта група – категоричне «не можна». Думаю, тут все і так зрозуміло. Не можна переходити дорогу перед їдучим автомобілем, не можна розпалювати вогонь на підлозі в залі, не можна прив’язувати кішці до хвоста консервні банки. Список можна продовжувати до безкінечності. Нехай в «не можна» залишиться лише те, що дійсно представляє реальну загрозу здоров’ю і життю дитини і оточуючих. Якщо ж безпосередньої небезпеки немає, може варто зробити пом’якшення?