Коли потрібно звернутися до логопеда?

07.Жов.2019
Коли потрібно звернутися до логопеда?

Всі прекрасно знають про те, що деякі діти починають ходити і говорити раніше, ніж інші, і звичайно це нікого не хвилює, а медицина це вважає нормальним явищем.

У зворотному випадку, якщо по досягненню дворічного віку дитині важко розмовляти, або вона не розуміє розмови, або ковтає звуки, або додає інші – це ознака порушення розвитку або захворювання. В цей момент треба без зволікання звернутися до фахівця в області логопедії для необхідної терапії.

Логопед зможе визначити, чи йде мова про деякоі затримки в розвитку дитини або існують розлади, які вимагають спеціалізованої допомоги. Логопедія – це дисципліна, яка охоплює вивчення, профілактику, діагностику, контроль та лікування розладів мови іспілкування людини, які можуть проявляти себе в порушення мови, голосу, слуху та ін.

Розлади мовлення м

ожуть бути різними і їх багато: затримка в розвитку мови, дислалия – відсутність вміння правильно вимовляти звуки, відповідні віком, дислексія – часткова або повна відсутність розуміння мови, дісфемія (заїкання), діслозія – труднощі у вимові звуків у зв’язку з анатомічними дефектами мовного апарату, а також порушення мови у психічних хворих і аути

стів.

Діти у віці 12-15 місяців здатні видавати великий набір звуків і як мінімум хоча б одне слово – тато, мама.

Діти у віці 18 місяців повинні мати запас приблизно з 20 слів, а наближаючись до віку двох років – не менше 50 слів. В 2-річного віку вони повинні вміти

виконувати прохання: підніми іграшку, принеси склянку і т.п.

Причини порушення мови можуть бути найрізноманітнішими: втрата слуху, неврологічні порушення, пошкодження головного мозку, розумова відсталість, анатомічні дефекти губ, неба, ротової порожнини, перевантаження голосових зв’язок і ін. У багатьох випадках розладу мови причину встановити не вдається.

Щоб виявити порушення мови якомога раніше слід мати на увазі наступне:

  • Однорічна дитина повинна бути оглянутий педіатром, в тому числі на предмет втрати слуху. Якщо дитина уважно дивиться на людину, яка говорить, але при цьому не реагує на звуки, то є всі підстави запідозрити у неї порушення слуху,
  • Якщо дитина у віці 12-24 місяців не використовує жестів: не вказує пальцем на предмет або не подає руки, вітаючись.
  • Якщо у віці 18 місяців замість того, щоб говорити, пояснюється жестами,
  • Якщо у віці 2-х років не говорить довільно, а тільки імітує; видає окремі звуки або слова, які стосуються тільки його сьогохвилинних потреб; не може виконувати прості прохання; тембр голосу – змінений (хрипкий, носової) і важко зрозуміти, що він говорить. Батьки дворічної дитини повинні розуміти приблизно половину того, що він говорить, 3/4 – з того що говорить трирічний, а у 4-річну дитину треба розуміти все.

Встановити наявність порушень мови потрібно якомога раніше. Це дозволить провести ранню діагностику причин, що обов’язково позитивно позначиться на можливості його одужання і корекції мовлення.

Якщо вчасно не почати грамотну терапію цих порушень, то у дитини можуть з’явитися психологічні розлади і розумова відсталість.

В нормі до 5 років у дитини вже досить розвинена мова. Вона розмовляє, правильно вимовляючи всі звуки (в тому числі «р», шиплячі). Речення поширені, мова різноманітна, словниковий запас збільшується з кожним днем.

Логопеди вважають, що до 4,5 років дитина має право виголошувати звуки неправильно, так як вона опановує промову творчо, як би досліджує рідну мову.

Але якщо у вас є сумніви, чи нормально розвивається мова дитини, краще перестрахуватися і відвідати логопеда.

Вже з 2 років дитина повинна чітко розрізняти схожі звуки. Наприклад, «ш» і «с», «м» і «н» і т. д. Якщо вона їх не розрізняє, то буде їх взаімозаменяти. Наприклад, говорити «няч» замість «м’яч» і «моски» замість «носки».

В 3 роки дитина повинна відчувати ритміку слова: кількість складів у слові і який склад ударний. Діти в цьому віці можуть перекручувати слова до невпізнання, але кількість складів і наголоси повинні бути однакові. Наприклад, замість слова «капітан» дитина 4 років може сказати «пікітан» (наголос на другому складі).

Якщо дитина говорить з «прононсом», то слід обов’язково показати його логопеда. Також зверніться до логопеда, якщо в 5 років дитина не може вивчити навіть маленький вірш.

До 5 років мова дітей в достатній мірі сформована, щоб їх спокійно розуміла будь-яка доросла людина, а не тільки близькі і рідні. Дитина вже має вміти правильно узгоджувати слова в роді («красива шапка», а не «гарний шапка», «зайчик пострибав», а не «зайчик пострибала»). І числі («вуха», а не «вухи» і т д .).

До 6 років дитина вже погоджує слова в відмінку («дістань рукою до стелі» а не «дістань руку до стелі»). Вона повинна уміти утворювати і видозмінювати слова («великий» – «величезний» – «превеличезний»), складати речення, правильно користуватися приводами, не плутаючи їх («сховайся за деревом», а не «сховайся після дерева»).

У будь-якому випадку, пам’ятайте, що чим раніше батьки звернуться до логопеда – тим легше і успішніше пройдуть лікування та корекція.

До уваги батьків, діти яких відвідують заняття з логопедом!

Пам ‘ятайте!

  1. Дитина має бути готовою до роботи, тому що її свідоме бажання виправити звуки має велике значення.
  2. При виправленні певного звуку не звертайте увагу на інші спотворені звуки.
  3. Матеріал має відпрацьовуватися послідовно, а не вибірково. Пропуски окремих етапів роботи впливають на якість виправлення вад мовлення.
  4. Перехід від одного етапу до наступного відбувається тільки при засвоєнні попереднього матеріалу.
  5. Кожний виправлений звук необхідно відразу вводити в розмовно-побутове мовлення.
  6. Дитина повинна займатися щоденно по 15-20 хвилин, при можливості 2 рази на день, виконувати завдання перед дзеркалом, працювати як над новим, так і попереднім завданням.
  7. Активно допомагайте дитині і вимагайте від неї виконання завдань.

Поради батькам.

  1. Розмовляйте з малюком кожної вільної хвилини.
  2. Спонукайте його до звуконаслідування, промовляння перших правильних слів.
  3. Якомога  більше залучайте дітей до ігор, розповідайте казки, розучуйте пісні, загадки, скоромовки, вірші.
  4. НІ В ЯКОМУ РАЗІ не повторюйте неправильну вимову дитини! Пам’ятайте, що малюкові потрібно чути лише правильну мову!
  5. Не позбавляйте дитину спілкування з однолітками та старшими дітьми.
  6. Не закидайте дитину великою кількістю іграшок. Привчайте бережливо ставитись до іграшок, книжок, картинок.
  7. Заохочуйте словесну творчість дітей! Спонукайте їх до складання лічилок, чистомовок, загадок, віршів.
  8. Уважно ставтесь до запитань вашої дитини! Ваша відповідь повинна бути чіткою, доступною, зрозумілою малюкові  СПОНУКАЙТЕ ДИТИНУ ДО ЗАПИТАНЬ!
  9. Кожне незрозуміле слово поясніть дитині. Привчайте дітей до вживання слів відповідно літературної норми!
  10. Не забувайте доречно вживати прислів’я, приказки, загадки!
  11. СВОЄЧАСНО ВИПРАВЛЯЙТЕ МОВУ ДИТИНИ! Вчасно звертайтесь до логопеда!
  12. Не втручайтесь в дитячі розповіді, спочатку вислухайте дитину, а потім виправте помилку.

Шановні батьки!

Якщо вас турбує мовлення вашої дитини, будьте готові до наступних питань, які ви можете почути від логопеда:

  1. Як відбувалась вагітність і пологи, чи не супроводжувались вони ускладненнями.
  2. Як відбувався фізичний розвиток дитини у перший рік життя.
error: Content is protected !!