Консультація: “Дітей навчаємо – математику вивчаємо”.

21.Гру.2020
Консультація: “Дітей навчаємо – математику вивчаємо”.

       Діти придивляються до предметів, які їх оточують, та бачать, як  вони відрізняються між собою: формою, розміром, розміщенням в просторі, кольором та ін. ознаками, що викликає в дитини захоплення.

Отже, дитина хоче вчитись і дізнаватись щось нове. Така поведінка свідчить про те, що дитина  відокремлює себе від дорослого та самостверджується в житті, намагається якнайбільше розширити та збагатити свої знання. Завдання дорослого – допомогти, підтримати, навчити. Навчання має бути систематичним і послідовним, з врахуванням індивідуальних особливостей дитини.

Якщо дитина швидко і легко справляється із поставленим перед нею завданням, можна пропонувати її більш складніше, якщо у неї виникають труднощі, то потрібно затриматися на більш простих. Ні в якому разі не можна дорікати дитині, що вона  не вміє, навіть тоді, коли це з легкістю роблять її ровесники.

Шановні батьки, ваше завдання не тільки дати дитині певні знання та навички, а й сформувати вміння відстоювати своє рішення, вселити впевненість у собі. Також потрібно навчити дитину сприймати критику без образи та висовувати нові ідеї.

Займаючись з дитиною, не забувайте, що дитині важко  тривалий час займатись однією справою і вона легко відволікається, переходячи від одного заняття до іншого. Дитина може зосередити увагу лише на маленькій кількості предметів. Коли дитина бачить нові і яскраві предмети у неї легко з’являється інтерес, але він також легко і швидко може зникнути. Тому, якщо ви хочете організувати математичні ігри-заняття, пам’ятайте такі правила:

  1. Не варто давати дитині для постійного користування іграшки, з якими ви плануєте проводити ігри, щоб у дитини не пропав інтерес до них.
  2. Під час математичної гри дитину не повинні відволікати сторонні предмети. Все зайве потрібно прибрати з поля зору .
  3. Математична гра може бути короткою (5 хвилин цілком достатньо) і дуже простою. Але завжди добивайтеся того, щоб дитина довела розпочату справу до кінця. Після цього можна змінити гру на нову. Ви відразу помітите, що увага дитини знову оживе.

Для розвитку математичного мислення бажано, щоб батьки мали такий матеріал:

  • дрібні предмети та іграшки
  • картонні карточки, на які будуть розкладати ці предмети
  • різні за розміром силуети птахів, тварин, комах, овочів, фруктів
  • геометричні фігури, різні за величиною і кольором
  • інші матеріали за вашим вибором

         Математичний матеріал зберігається окремо від решти іграшок, якими грається дитина кожного дня і дається тільки з метою навчання, підбирається батьками згідно теми заняття-гри.

Організовуючи математичні ігри дорослий приділяє увагу тому, щоб дитина правильно називала терміни: «більше» «менше», «порівну», «стільки, скільки»,«число», «довжина», «ширина» «цифра», «величина»  «фігура» та ін..

Перед тим, як вчити дитину рахувати та впізнавати цифри, слід засвоїти з дитиною поняття про сукупність предметів – множину, навчити її виділяти в навколишньому «багато предметів» і «один», тому, що це є фундаментом всіх подальших знань. Далі діти вчаться порівнювати дві множини між собою способом накладання і прикладання. Наприклад : накрийте стіл, на кожну серветку поставте тарілку, добавте ще одну тарілку і запитайте «Чого більше? А чого менше? Що потрібно зробити, щоб було порівну?» Не підказуйте передчасно, дочекайтесь, щоб дитина дала відповідь сама. Завдання можуть бути різними і з різними предметами, виконуючи які діти розуміють запитання «скільки?», «скільки стало?», «скільки було?», «скільки залишилось?», «яких іграшок менше, яких більше?», «чому?». Такі вправи сприяють розвитку логічного мислення, кількісної та порядкової лічби, вмінню складати множини з окремих предметів, встановлювати рівність та нерівність. Також на допомогу батькам прийдуть художні твори: вірші, лічилки, загадки, скоромовки математичного змісту.

Обстежуючи разом з дитиною різні предмети за формою батьки розширюють знання дітей  про геометричні  фігури. Наприклад:

  • хто більше знайде предметів круглої форми я, ти чи тато?
  • на яку фігуру схоже колесо, стіл, стіна, тарілка, вікно та ін..?
  • якої форми цей дорожній знак?
  • ігри : «Знайди таку ж фігуру», «Добери колеса до машин», «Склади малюнок», «Зроби таке саме»
  • викладання візерунків з різного виду мозаїки
  • ігри з будівельним матеріалом і конструктором ЛЕГО
  • «доміно»
  • вирішувати логічні завдання, наприклад:

*скільки ніг в Колобка?

*скільки крил у зайця?

*скільки олівців у порожній коробці?

Для того, щоб навчити орієнтуватись дитину в просторі потрібно  вправлятись з нею багато разів. Наприклад:

  • Зроби один крок вперед, назад, вліво, вправо
  • Візьми в праву руку іграшку, в ліву руку книжку
  • Стань так, щоб ведмедик був позаду, попереду
  • Що розміщено зверху, що знизу?
  • За вказівкою дорослого дитина розставляє іграшки зліва на право або справа на ліво, ставить їх вгорі чи знизу
  • Для навчання можна використати окремі малюнки або ілюстрації з книг

Закріпити знання про математичні поняття можна на прогулянці. Наприклад:

  • Визначаємо колір автомобілів на стоянці, порівнюємо вантажні та легкові авто за розміром, звертаємо увагу на форму деталей
  • Звертайте увагу на цифри на будинках та повторяйте їх кілька разів
  • Збирайте природній матеріал (шишки, каштани, жолуді, листочки, і перераховуйте їх
  • Звертайте увагу на висоту будівель, трави, кущів, дерев
  • Рахуйте сходинки, двері, вікна, столи, полички та ін..
  • Малюйте крейдою на асфальті та паличкою на піску (цифри, геометричні фігури)
  • Викладіть намисто з камінчиків та порівняйте, чиє намисто довше
  • Провести конкурс на знаходження найбільшого і найменшого каштана, горішка, камінчика, листочка
  • Викласти геометричну фігуру з листочків чи опалих гілочок
  • Провести ігри: «скільки кроків до дерева?» «чого більше? (червоних чи жовтих листочків)», «який листочок більший?»
  • Знайди найвище, найширше, найтонше дерево
  • Хто живе на дереві, а хто під ним
  • В який бік нахиляються гілки коли дме вітер

Коли ми звертаємо увагу дітей на різноманітність предметів навколишнього світу, шукаємо серед них схоже та відмінне, тоді ми навчаємо дітей порівнянню. Наприклад: метелик літає, орел літає… Отже: здатність літати – ознака, відносно якої метелик і орел схожі і за цією ознакою вони відрізняються від носорога, який літати не може.

Якщо будь-які предмети схожі за якоюсь ознакою, то їх можна об’єднати в групу, клас. Наприклад: сніг – білий, чистий аркуш паперу – білий, цукор – білий. Ми можемо об’єднати ці речі в клас білих предметів, всім елементам якого властива спільна ознака – бути білим.

Використовуючи такі логічні прийоми,як порівняння, аналіз, синтез, абстрагування та узагальнення. ми формуємо в дітей одну з основних форм абстрактного мислення — поняття.

Кожне логіко – математичне поняття і уміння формується поступово, поетапно на основі виконання математичних і логічних операцій, які виконує  ваша дитина. Батькам слід дотримуватись доступності, послідовності та системності у навчанні.

Для деяких дітей корисно проводити навчальні ігри-заняття під класичну музику, оскільки така музика може активізувати емоційно, інтелектуально й фізично. Дослідження показують, що діти, які навчаються грі на музичних інструментах, танцям чи образотворчому мистецтву, зміцнюють свої розумові здібності і в напрямі математичного мислення.

Підтримка батьків, доброзичливість, радісна атмосфера, фантазія завжди  будуть корисними для розвитку дитини. Саме в ігровій формі дитина вчиться радіти своїм успіхам та успіхам інших людей, стійко переносити свої невдачі та шукати інші шляхи вирішення завдань.

Кожну гру можна грати як з однією дитиною, так і з декількома. Ще краще на нетривалий час відкласти свої справи та пограти всією сім’єю. Радість, яку ви зробите дитині, стане і вашою радістю, а проведений разом час  зробить  ваше життя цікавішим, веселішим і добрішим.

Практичний матеріал

 для використання в роботі щодо формування у дошкільників логіко-математичної компетентності

Цікаві математичні ігри спрямовані на навчання основам математики. Весь ігровий матеріал підбирається з урахуванням його поступового ускладнення. Ігри та ігрові вправи виконуються багаторазово.

Зоопарк

Мета: допомогти дитині зрозуміти, що величина – поняття відносне.

Інвентар до гри: вирізані з будь-яких книжок, журналів слон, вовк, ведмідь, заєць, їжак, за масштабом вони повинні бути пропорційні своєму реальному розміру, п’ять квадратів – « кліток » для тварин відповідного різного розміру, кольорові палички Кюїзенера.

◈ Хід гри: демонструєте дитині картинки: ведмедя, зайця, вовка. Визначаєте хто з тварин найбільший, а хто найменший. Їх потрібно посадити в клітки відповідного розміру. Спочатку ставимо квадрат, а потім навколо нього палички. Порівнюємо довжину паличок клітки зайця  і ведмедя.

◈ В зоопарк привезли слона. Він більший від інших звірів, йому потрібна відповідна клітка. Пригадайте, що найбільшим був ведмідь, а став слон. Через деякий час, в зоопарк привезли саму малу тварину –  їжака. Співвідношення величин змінилося: самим маленьким був заєць, а став їжак. Знову визначте, хто найбільший, а хто найменший. Чия клітка найбільша і найменша?

◈ Закріплюємо: порівняйте взуття за розміром: мамине, татове, взуття дитини і лялькове. Міняйтеся ролями: дитина запитує, а ви показуєте. Порівнюйте: одяг, меблі, посуд, іграшки, овочі та фрукти, казкових героїв та інші предмети.

Різнокольорові олівці

Мета: закріпити кількісний склад числа з одиниць.

Інвентар до гри: різнокольорові олівці.

◈ Хід гри: ставимо на стіл червоний олівець, звертаємо увагу дитини на те, що він один. Праворуч ставимо ще один олівець іншого кольору. Їх два: один – червони, другий – зелений. Один і один разом буде два. Значить, число два складається з  двох одиниць. Ставимо ще один олівець жовтого кольору, закріплюємо склад числа три з одиниць. Аналогічно обговорюємо склад інших чисел з одиниць, доводячи рахунок до 10. Пригадайте знайомі казки, герої яких вміють рахувати; рахуйте: цукерки, яблука та інші предмети. Наголосіть дитині, що вміти рахувати це добре.   

◈ Закріплюємо: граємо в гру «Відгадай» Н- д: З скількох одиниць складається число 3, 4. 9 т. д.? Виклади з одиниць (іграшок, паличок, камінчиків)) число 5. Порахуйте зіва направо і з права на ліво, кількість не змінилася.

◈ Міняйтеся ролями. Постійно заохочуйте дитину.

Казкові задачі для старших дошкільників

«Горнятко з медом»

     Вінні – Пухові на день народження подарували одне горнятко меду. Коли Вінні – Пух почав їсти мед, йому принесли ще три горнятка. Скільки горняток меду подарували Вінні – Пуху? (1+3=4).

«Півні та кури»

Лисичка тримала в своєму курятнику дев’ять курей. Щодня всі курочки несли по сім яєць, які Лисичка продавала на базарі. Скільки півників було серед курей? (9-7=2).

 «Казка про нуль»

Лисичка, Їжачок і Зайчик знайшли в лісі яблучко. Лисичка запропонувала виконати якусь дію з одиницею та нулем, щоб вийшло число, більше за одиницю. В кого це вийде, той і з’їсть яблучко. Їжачок додав до одиниці нуля й знову отримав одиницю (1+0=1). Зайчик відняв від одиниці нуля й отримав таку саму відповідь. А Лисичка просто приписала нулика до одинички й отримала аж 10. То хто ж посмакував знайденим яблучком?

«Заєць і вовк»

Вовк і Заєць пішли купувати морозиво. Вовк каже: “Я більший – куплю три порції, а ти менший, то проси дві”. Вовк купив три порції, а Заєць – двічі по дві. З’їв Вовк морозиво, глянув на Зайця та як гукне: “Ну, Зайцю, постривай!” Чому розгнівався Вовк?

Задачі – придумки

1.Подружились якось Лисичка і Журавель. Запросила вона його в гості.

Прийшов журавлик із гарним букетом польових квітів: дві ромашки, два

маки і один синенький дзвіночок. Зі скількох квітів складався букет, який

Журавлик подарував Лисичці? (Відповіді дітей).

  1. Знайшов півник колосок, обмолотив, зерно змолов на борошно та й спік 6

пиріжечків. Знову пішов підмітати двір. Прийшов, подивився, а два

пиріжечка вже немає. Скільки пиріжечків залишилось? (Відповіді дітей).

  1. Пішов вовчик-братик на річку ловити рибку. Встромив хвоста в ополонку

та примовляє: «Ловись, рибко, велика та маленька». От вчепилося 2 великих

рибини і 3 маленьких. Скільки рибин було на хвості у вовка?

Завдання на кмітливість

  1. Сонечко + дощик =… (веселка).
  2. Бджілка + квітка =… (мед)
  3. Олівці + альбом =… (малюнок)
  4. Вода + мороз = …(лід)
  5. Ялинка + подарунок =… (Новий рік)

Логічна гра «Так чи ні»

Зіграти хочеться мені

Разом з вами в «Так чи Ні».

Я вже питання задаю —

Готуйте відповідь свою.

Відповідай, коли мастак.

Єдиним словом «Ні» чи «Так».

Чи вміє плавати гусак. Ну, що на це ти скажеш?

  • Так.
  • Чи може стати у вогні вода холодним льодом?
  • Ні.
  • Скажи мені червоний мак взимку квітне?
  • Ні.
  • А крокодили на сосні свої будують гнізда?
  • Ні.
  • Чи може вище гір літак у вишину злетіти7
  • Так.
  • До забіяк і розбишак чи є в людей повага7
  • Ні.
  • Чи достигають взимку пшениця й жито в полі?
  • Ні.
  • Коли розсердиться їжак слона він може з’їсти?
  • Ні.
  • А під кінець скажіть мені цікава гра у «Так», чи «Ні»?
  • Так.

Дидактичні ігри

 «Ґудзикова мозаїка» 

Мета: розвивати дрібну моторику рук, уяву. Вдосконалювати знання дітей про кольори, величину, форму.

Хід гри: 

Розглянути різноманітні ґудзики. Назвати кольори, величину, форму.

Завдання:

  • викласти ґудзики заданого кольору;
  • викласти ґудзики почергово за кольором;
  • викласти ґудзики почергово за величиною;
  • викласти ґудзики почергово за формою;
  • викласти ґудзики за зразком.

«Годинник»

Мета: вчити визначати час за допомогою годинникової стрілки.

Матеріал : циферблат годинника, стрілки.

Завдання:

  • які годинники ви знаєте?
  • назви цифри на циферблаті у порядку їх зростання;
  • рахуй у зворотньому напрямку;
  • вистав час за вказівкою вихователя;
  • режим дня і годинник – взаємозв’язок.